Att flyga med en bebis



Flygresan gick över förväntat igår. Jag var rädd för att M skulle reagera starkt på trycket men hon slocknade med tutten i mun när planet lyfte och sen sov hon tills vi hade landat. Det blev en väldigt nyttig övning inför en kommande utlandsresa som vi planerar. 
Det jobbigaste under resans gång var allt runtomkring. Att ta sig till flygplatsen så smidigt som möjligt med vagn, bebis och stor resväska på 20 kilo (ja, jag har en förmåga att överpacka). Min räddare var sjalen för somnade hon så slapp jag krångla upp henne ur vagnen och riskera att hon vaknade. 

Jag har här samlat tips för flygresa med liten bebis som jag hade nytta av:

- Planering är A och O! Jag är väldigt dålig på att planera och brukar tänka att "det löser sig!". Men jag är glad att jag planerade så mycket som möjligt innan för när man väl står där så blir man lätt stressad och blackouten smyger sig på. Då är det skönt att vara väl förberedd. 

- Vi åkte med SAS och fick ha med oss barnvagn, varsitt bagage på 23kg och ett handbagage. Tror väl att det är lika på i princip alla flyg men bäst att kolla sådant innan. 

-Packa smart i handbagaget så att det du behöver snabbt som boardingkort/mobil/pass är lättåtkomligt. 

- Jag ger ersättning och kvällen innan kom jag på att visstja, man får ju inte ta med vätskor!! Hur ska jag då ge mitt barn mat? Efter lite googling fick jag fram att det är okej att ha med för att ge sitt barn mat (vore konstigt annars). De kan be dig smaka i säkerhetskontrollen men vi hade inga problem. De kommenterade inte ens det. Men försök i så fall lägga det lättåtkomligt då man måste lägga all vätska i plastpåsar. 

-Sjalen! Som sagt; det var så värt att ha henne i sjalen till flygplatsen och genom säkerhetskontrollen och man kunde ha två fria händer att fixa med allt annat. 

-Om det finns möjlighet försök boka en plats med baby crib vid långa flygningar. Nu flög vi ju bara en timme och det var inte så farligt men flyget man längre sträckor så kan det vara skönt att inte sitta med bebis i famnen i flera timmar i sträck. 

-Amma vid start och landning så slipper man en skrikande unge på grund av trycket i öronen. 

- Fråga om hjälp! Var inte rädd för att fråga om hjälp om man behöver det på flyget eller flygplatsen. 

Kommentarer
Postat av: Heléna

Så söt hon är! Ja det är inte så lätt att ta sig någonstans när man har en liten bebis med sig, men övning ger färdighet :) Kram <3

Svar: Nä, det ska inte vara lätt här i världen. Men vi tar det som det kommer och tänker inte avstå bara för att vi fått barn tänker vi. Krävs bara lite mer planering så funkar det :) Kram!
Embla Sofia - UNG GRAVID

2016-04-09 @ 21:24:48
URL: http://helna.blogg.se
Postat av: m a r i a

Hon är helt bedårande, lilla sötingen! :) Det stämmer med många av de tips jag har hört. Vi har bara åkt bil med övernattning på båt själva än så länge, och jag packar verkligen minutiöst så att allt ska ligga i rätt ordning som man behöver det och att det ska vara lättillgängligt från bagaget. Vi får se hur det går med en superrörlig ettåring till sommaren på flygplan ;) Kram på er!

Svar: Tack! Hon är verkligen en liten goding 😊
Det är så otroligt mycket mer att tänka på med en liten bebis. Inte längre att bara gå ut igenom dörren. Jag har börjat glömma min mobil och plånbok numer för man har fullt upp med att hålla koll på allt som hon behöver. Jobbigt när man står i kassan på Ica med lång kö efter sig och man inser att plånboken lämnade man visst hemma haha 😂
Lycka till med resan i sommar. Tror det kommer gå hur bra som helst :) kram!
Embla Sofia - UNG GRAVID

2016-04-12 @ 11:08:29
URL: http://mariabergstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback