Vecka 29 (28+0 - 28+6)

Wow, vad tiden har gått snabbt. Senast jag skrev var jag i vecka 20 och nu är jag alltså i vecka 29 (28+1) och därmed i tredje trimestern! Magen växer så det knakar och lillan har börjat sparka som bara den. Enda stora minus är att jag har moderkakan i framvägg och ser inte när några specifika kroppsdelar trycks mot magen. Min mage är bara konstant rund och när lillan sparkar syns alltså bara lite gupp utanpå. Men att känna henne böka runt där inne är guld värt.
 
Förra veckan blev jag dock totalt livrädd när jag inte kände några fosterrörelser på 1,5 dygn. Så jag var inte sen med att ta mig till förlossningen för att kolla upp det. Men allt såg lyckligtvis bra ut och enilgt ultraljudet jag fick göra, så är det med största sannolikhet att jag har mycket fostervatten som gör att jag känner henne lite mindre ibland. Lillan låg därinne och sprattlade som bara den. Hon till och med sprattlade OCH övade på att andas samtidigt vilket är ganska ovanligt enligt barnmorskan. Min livliga lilla flicka <3
 
Nu är jag och J i Göteborg för att hälsa på hans familj en sista gång innan bebis kommer. Vi har bestämt oss för att fira jul hemma i Stockholm i år eftersom vi (eller snarare jag) inte riktigt känner för att åka tåg höggravid för att fira med våra familjer. Som tur är så kommer min familj upp till Stockholm över jul så vi lär inte bli ensamma i alla fall. 
 
Jag avslutar inlägget med en koll på vad som sker i vecka 29:
 
BARNET

Fostret väger nu runt 1,2 kilogram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu börjar det verkligen likna en liten bebis. Det är tillräckligt stort för att kunna sparka på revbenen och även slå mot urinblåsan på dig som är gravid. En del kan sparka så hårt att det ömmar på någon viss punkt.

Ännu behöver fostret inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns gott om plats att ändra läge. Fostret kan drömma nu.

MAMMAN

Fostret och magen fortsätter att växa och de inre organen får det trängre. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Det är vanligt att gravida känner mycket sparkar. En del känner mindre än andra.

Från livmodern ner mot ljumsken går de så kallade livmoderbanden. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan det göra ont och stråla ut mot ljumsken och blygdläpparna. Det brukar kallas ligamentsmärtor. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över.

Förvärkar är vanligt. Förvärkar är sammandragningar som gör ont. Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga sig och vila. 

FUNDERINGAR

En del vill fixa hemma inför att bebisen ska komma. Det kallas för att boa. Du kanske köper barnvagn, skötbord och spjälsäng. Bilbarnstol är ett måste om barnet ska färdas i bil, men annars behöver ett litet barn inte så mycket saker i början. 

HOS BARNMORSKAN

Nu brukar det vara dags att besöka barnmorskan igen. Även den här gången kontrollerar barnmorskan hur livmodern växer. Med ett speciellt måttband mäter barnmorskan avståndet mellan blygdbenet och livmoderns överkant. Sedan skriver hen in värdet på en kurva för att följa utvecklingen.

Barnmorskan kontrollerar också blodtryck och ibland tas ett extra urinprov, blodvärde och blodsocker

Du som är blivande medförälder är såklart alltid välkommen att följa med. Säkert erbjuds ni att lyssna på barnets hjärta genom en ultraljudsförstärkare. Om du har hörselnedsättning och inte kan höra barnets hjärtljud brukar barnmorskan se till att du ändå kan få uppleva hjärtljuden. Det finns exempelvis doptoner som pickar i takt med hjärtat.

Gravida med blodgrupp Rh-negativ kan behöva ta nya blodprover ytterligare en eller två gånger under graviditeten för att upptäcka eventuell immunisering. Rutinerna kan skilja sig åt mellan olika landsting.

För dig som väntar fler än ett barn blir det tätare kontroller hos barnmorska och läkare. Det blir också flerultraljudsundersökningar för att mäta barnens tillväxt. Barnmorskan informerar om detta. Du kan behöva sjukskrivning de sista månaderna. Du som har ett fysiskt tungt arbete kan söka graviditetspenning.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback